1881
Für diese beiden Gruppen [d.i. die Berber- und Araberstämme Nordafrikas und speziell Algeriens], deren ethnische Herkunft, wenn dieser Ausdruck gestattet ist, eine ebenso verschiedene ist, wie ihre heutige Stellung im Rahmen der nordafrikanischen Völker, nehme ich, nach eingehender Prüfung eine Zusammenseßung aus wenigstens drei verschiedenen Rassen an.
P. Kollmann: Ein wissenschaftlicher Congreß auf afrikanischem Boden, in: Deutsche Revue über das gesamte nationale Leben der Gegenwart 6, Bd. 3, (1881), S. 346-363, hier S. 359.
1882
Für die ethnische Herkunft dieser prächtigen Eisengeräthe ist in erster Linie die Auffindung einer Menge analoger Waffen bei der Ausgrabung der Festungsgräben von Alesia (jetzt Alise-Sainte-Reine ) wichtig.
Johannes Ranke: Anleitung an der Hand klassischer Beispiele zu anthropologisch-vorgeschichtlichen Beobachtungen im Gebiet der deutschen und österreichischen Alpen, in: Anleitung zu wissenschaftlichen Beobachtungen auf Alpenreisen, Bd. 1, Wien 1882, S. 256-464, hier S. 286.
1962
Ethnic groups are biologically the same phenomenon as races, subspecies, and breeds. To imply that if man had races, then race prejudice would be justified is to justify race prejudice
Theodosius Dobzhansky: Mankind Evolving – The Evolution of the Human Species (1962), New Haven 1975, S. 269.
1983
The term ‘ethnic’ in s 3 of the 1976 Act was to be construed relatively widely in a broad cultural and historic sense. For a group to constitute an ‘ethnic group’ for the purposes of the 1976 Act it had to regard itself, and be regarded by others, as a distinct community by virtue of certain characteristics, two of which were essential. First it had to have a long shared history, of which the group was conscious as distinguishing it from other groups, and the memory of which it kept alive, and second it had to have a cultural tradition of its own, including family and social customs and manners, often but not necessarily associated with religious observance. In addition, the following characteristics could also be relevant, namely (a) either a common geographical origin or descent from a small number of common ancestors, (b) a common language, which did not necessarily have to be peculiar to the group, (c) a common literature peculiar to the group, (d) a common religion different from that of neighbouring groups or from the general community surrounding it, and (e) the characteristic of being a minority or being an oppressed or a dominant group within a larger community. Applying those characteristics, the Sikhs were a group defined by reference to ‘ethnic origins’ for the purpose of the 1976 Act even though they were not racially distinguishable from other people living in the Punjab
House of Lords, 24. Okt. 1983 – Mandla v Dowell-Lee, [1983] 2 AC 548; http://www.hrcr.org/safrica/equality/Mandla_DowellLee.htm.
1983
ethnic has come to be commonly used in a sense appreciably wider than the strictly racial or biological. That appears to me to be consistent with the ordinary experience of those who read newspapers at the present day. In my opinion, the word ‘ethnic’ still retains a racial flavour but it is used nowadays in an extended sense to include other characteristics which may be commonly thought of as being associated with common racial origin.
Lord Fraser of Tullybelton: Judgment, in: Mandla and another v Dowell Lee and another, House of Lords [1983] 2 AC 548, http://www.hrcr.org/safrica/equality/Mandla_DowellLee.htm
2005
Ethnicity and race are related and overlapping concepts. Whereas the notion of race is rooted in the idea of biological classification of human beings into subspecies according to morphological features such as skin colour or facial characteristics, ethnicity has its origin in the idea of societal groups marked by common nationality, tribal affiliation, religious faith, shared language, or cultural and traditional origins and backgrounds.
Europäischer Gerichtshof für Menschenrechte, Urteil vom 13.12.2005, Nr 55762/00 – Timishev u. a./Russland, Rn. 55.
2019
Positive oder neutrale performative Handlungen fallen […] aus dem Anwendungsbereich des Antidiskriminierungsrechts heraus. Die Tatsache, dass sich eine Person in einem nicht-diskriminierenden Kontext als arabisch, jüdisch, muslimisch, roma oder schwarz usw. definiert, sollte im Antidiskriminierungsrecht irrelevant sein. Erst wenn diese rassischen bzw. ethnischen Identitäten Anlass für Diskriminierungen werden, hat das Recht Schutz zu bieten. Hier bildet das Recht selbst keine rassischen oder ethnischen Gruppen, sondern reagiert auf Zuschreibungsprozesse oder Stigmatisierungen. […] Das Antidiskriminierungsrecht darf nur vor der Performativität von Rasse, Hautfarbe, nationaler oder ethnischer Herkunft Schutz bieten, die zu einer Benachteiligung führt. Des Weiteren stellt sich die Frage, ob eine aktive Gleichstellungspolitik ohne eine Gruppenbildung, a fortiori einen Gruppismus auskommen kann, insbesondere wenn die Antirassismuskonvention in Art. 1 Abs. 4 ICERD von rassischen und ethnischen Gruppen redet.
Cengiz Barskanmaz: Recht und Rassismus. Das menschenrechtliche Verbot der Diskriminierung aufgrund der Rasse, Berlin 2019, S. 198.
Literatur
Mathias Bös: Rasse und Ethnizität. Zur Problemgeschichte zweier Begriffe in der amerikanischen Soziologie, Wiesbaden 2005.
Feldmann, Doris/Hoffmann, Jochen/Keilhauer, Annette/Liebold, Renate, „Rasse“ und „ethnische Herkunft“ als Merkmale des AGG“, in Rechtswissenschaft 1 (2018), S. 23-46.