1841
Die Wissenschaft […] hat es mit diesem einzelnen Individuum oder diesem bestimmten Standpuncte nicht zu thun und sie kann sich nicht einmal ihnen verständlich machen. Sie wird es allerdings nicht daran fehlen lassen, und die Schranken eines Standpunctes, wenn es sich der Mühe verlohnt und diese Schranke wirklich allgemeine, menschliche Bedeutung hat, aufheben; aber sie faßt dieselbe dann als reine Kategorie und Bestimmtheit des Selbstbewußtseins, und spricht demnach nur für diejenigen, welche die Kühnheit haben, sich in die Allgemeinheit des Selbstbewußtseins zu erheben, d.h. in jener Schranke nicht mit aller Gewalt stehen bleiben wollen.
Bruno Bauer: [Rezension] (1841), in: Arnold Ruge (Hg.): Anekdota zur neuesten deutschen Philosophie und Publicistik, Bd. 2, Zürich 1843, S. 113-134, hier S. 127.

1845
Ein Hauptgeheimniß der kritischen Kritik ist der ,,Standpunkt“ und die Beurtheilung vom Standpunkte des Standpunktes. Jeder Mensch, wie jedes geistige Produkt verwandelt sich ihr in einen Standpunkt. Es ist nichts leichter, als hinter das Geheimniß des Standpunktes zu kommen, wenn man das allgemeine Gebeimniß der kritischen Kritik, alten, spekulativen Kohl neu aufzuwärmen, durchschaut hat. Zunächst spreche sich die Kritik selbst durch den Mund des Patriarchen, des Herrn Bruno Bauer, über ihre Theorie des „Standpunktes“ aus. […] Wie für Rudolph alle Menschen auf dem Standpunkt des Guten oder Bösen stehen und nach diesen beiden fixen Vorstellungen beurtheilt werden, so für Herrn Bauer und Consorten auf dem Standpunkt der Kritik oder der Masse. Beide aber verwandeln die wirklichen Menschen in abstrakte Standpunkte.
Friedrich Engels und Karl Marx: Die heilige Familie, oder Kritik der kritischen Kritik. Gegen Bruno Bauer & Consorten, Frankfurt am Main 1845, S. 304.

1923
Erst mit dem Auftreten des Proletariats vollendet sich die Erkenntnis der gesellschaftlichen Wirklichkeit. Und sie vollendet sich eben, indem im Klassenstandpunkt des Proletariats der Punkt gefunden ist, von wo aus das Ganze der Gesellschaft sichtbar wird. Nur weil es für das Proletariat ein Lebensbedürfnis, eine Existenzfrage ist, die vollste Klarheit über seine Klassenlage zu erlangen; weil seine Klassenlage nur in der Erkenntnis der ganzen Gesellschaft begreifbar wird; weil seine Handlungen diese Erkenntnis zur unumgänglichen Voraussetzung haben, ist im historischen Materialismus zugleich die Lehre »von den Bedingungen der Befreiung des Proletariats« und die Lehre von der Wirklichkeit des Gesamtprozesses der gesellschaftlichen Entwicklung entstanden. Die Einheit von Theorie und Praxis ist also nur die andere Seite der geschichtlich-gesellschaftlichen Lage des Proletariats, daß von seinem Standpunkt Selbsterkenntnis und Erkenntnis der Totalität zusammenfallen, daß es zugleich Subjekt und Objekt der eigenen Erkenntnis ist.
Georg Lukács: Geschichte und Klassenbewusstsein (1923), Amsterdam 1967, S. 34.

1983
The concept of a standpoint structures epistemology in a particular way. Rather than a simple dualism, it posits a duality of levels of reality, of which the deeper level or essence both includes and explains the “surface” or appearance, and indicates the logic by means of which the appearance inverts and distorts the deeper reality. In addition, the concept of a standpoint depends on the assumption that epistemology grows in a complex and contradictory way from material life. Any effort to develop a standpoint must take seriously Marx’s injunction that “all mysteries which lead theory to mysticism find their rational solution in human practice and in the comprehension of this practice.” [Eighth Thesis on Feuerbach] Marx held that the source both for the proletarian standpoint and the critique of capitalism it makes possible is to be found in practical activity itself. […]
the female experience not only inverts that of the male, but forms a basis on which to expose abstract masculinity as both partial and fundamentally perverse, as not only occupying only one side of the dualities it has constructed, but reversing the proper valuation of human activity. The partiality of the masculinist vision and of the societies which support this understanding is evidenced by its confinement of activity proper to the male to only one side of the dualisms. Its perverseness, however, lies elsewhere. Perhaps the most dramatic (though not the only) reversal of the proper order of things characteristic of the male experience is the substitution of death for life.
Nancy Hartsock: The feminist standpoint: Developing the ground for a specifically feminist historical materialism, in: Sandra Harding und Merrill B. Hintikka (Hg.): Discovering Reality. Feminist Perspectives on Epistemology, Metaphysics, Methodology and Philosophy of Science, Dordrecht 1983, S. 283-310, hier S. 285; 299.

1986
The feminist standpoint originates in Hegel’s thinking about the relationship between the master and the slave and in the elaboration of this analysis in the writings of Marx, Engels, and the Hungarian Marxist theorist, G. Lukacs. Briefly, this proposal argues that men’s dominating position in social life results in partial and perverse understandings, whereas women’s subjugated position provides the possibility of more complete and less perverse understandings. Feminism and the women’s movement provide the theory and motivation for inquiry and political struggle that can transform the perspective of women into a ”standpoint”—a morally and scientifically preferable grounding for our interpretations and explanations of nature and social life. […] Considered on its own terms, the feminist standpoint response raises two further questions. Can there be a feminist standpoint if women’s (or feminists’) social experience is divided by class, race, and culture? Must there be Black and white, working-class and professional-class, American and Nigerian feminist standpoints? This kind of consideration leads to the postmodernist skepticism: “Perhaps ‘reality’ can have ‘a’ structure only from the falsely universalizing perspective of the master. That is, only to the extent that one person or group can dominate the whole, can ‘reality’ appear to be governed by one set of rules or be constituted by one privileged set of social relations.” [Flax 1986] Is the feminist standpoint project still too firmly grounded in the historically disastrous alliance between knowledge and power characteristic of the modern epoch? Is it too firmly rooted in a problematic politics of essentialized identities?
Sandra Harding: The Science Question in Feminism, Ithaca, N.Y. 1986, S. 26f.

1987
In the tradition of Hegel and Marx, standpoint theorists argue that the social position of the knower has deep epistemological relevance. For example, the sociologist Dorothy Smith argues that women’s structural position—their responsibility for daily maintenance work and their estrangement from the “ruling apparatus” of society—provides a vantage point for knowing the world that is less distorting than the standpoint of dominant men. A sociology that starts with “the standpoint of women” can transcend the traditional dichotomies of subject versus object and reason versus emotion.
Barrie Thorne: [Review: Sandra Harding: The Science Question in Feminism, Ithaca, N.Y. 1986], in: American Journal of Sociology 92 (1987), S. 1512-1515, hier S. 1514.

1990
The Core Themes of a Black Women’s Standpoint
All African-American women share the common experience of being Black women in a society that denigrates women of African descent. This commonality of experience suggests that certain characteristic themes will be prominent in a Black women’s standpoint. For example, one core theme is a legacy of struggle. […] Black women’s vulnerability to assaults in the workplace, on the street, and at home has stimulated Black women’s independence and self-reliance. In spite of differences created by historical era, age, social class, sexual orientation, or ethnicity, the legacy of struggle against racism and sexism is a common thread binding African-American women.
Patricia Hill Collins: Black Feminist Thought. Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment, Boston 1990, S. 22.

2010
Mit dem feministischen Standpunkt ist eine engagierte Position gemeint, die nicht einfach zu haben ist, sondern erkämpft werden muss. Ein Standpunkt ist nicht als unmittelbarer Ausdruck der Erfahrungen von Frauen zu verstehen, nichts, das wir uns qua Sozialisation gleichsam automatisch erwerben, sondern setzt engaged vision und kritische Reflexion voraus.
Mona Singer: Feministische Wissenschaftskritik und Epistemologie: Voraussetzungen, Positionen, Perspektiven, in: Ruth Becker und Beate Kortendiek (Hg.): Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung, 3. Aufl., Wiesbaden 2010, S. 292-301, hier S. 295.

 

Literatur

Mona Singer: Feministische Wissenschaftskritik und Epistemologie: Voraussetzungen, Positionen, Perspektiven, in: Ruth Becker und Beate Kortendiek (Hg.): Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung, 3. Aufl., Wiesbaden 2010, S. 292-301.